Gebruik: 'Google Chrome'

  AQUASERA



CV - 'aquasera'

Ik volgde enkele cursussen aquarel in Bouckenborgh Merksem en Rix in Deurne.

Door veel zelfstudie, doorzettingsvermogen en liefde voor de dieren, natuur en de mens kwam ik echt in de ban van het schilderen.

Ik tracht de zuivere aquareltechniek toe te passen waarbij ik het lichtdoorlatend aspect van de waterverf maximaal tot zijn recht laat komen zodat mijn werken licht sprankelend en soms speels zijn.

Ik voel het als een medium van kunst en de mens die intens van het werk kan houden.

Tentoonstellingen.

40 tal tentoonstellingen in binnen en buitenland.

Verschillende workshops.

Prijzen van publiek en jury ontvangen.

Tevens stichtster van de kunstroute 'De Rode Draad' te Merksem in 2002.

Ook workshops met mindervalide kinderen en volwassenen.



Jaren later, en door ziekte en het overlijden van mijn echtgenoot, de eenzaamheid en de stilte, heb ik ook de computer ontdekt.
Ik was al enkele jaren met fotografie bezig en door foto’s te bewerken ontstonden aparte werkjes, het samensmelten, met eigen schilderijen, ik noemde het 'FUSION'.
Ook blijf ik nieuwe dingen maken vernieuwen, creëren en mijn inspiratie is nog niet ten einde!

Sera Janssens
Elf Novemberstraat 20
2170 MERKSEM
België
Tel 03 646 01 38




SERA JANSSENS, AQUARELLISTE.



Tekenen en schilderen is altijd een deel van mij geweest.

Al schilderend heb ik me van het verleden losgewerkt en vond ik mijn middel om gevoelens te laten spreken.

Mijn werk is een reactie tegen het lelijke en het pijnlijke die de realiteit ons vaak opdringt.

Het reageren en het creëren van een illusie, een droom, een wens, een herinnering, hoop, vertrouwen, liefde…

Met enkel oog voor het mooie, het goede, het zuivere, beschilder ik het witte papier en tracht ik mijn liefde voor schoonheid vast te leggen en te delen. Het vormt voor mij het tegengewicht voor de mindere mooie kant van de wereld en het leven.

Het is een vlucht, soms een ontkennen maar daarnaast ook een visualiseren van hoop en aandacht voor al wat me bekoort. Een soort positief denken met water en verf als het ware.

Wanneer ik schilder verdwijnt de onrust, de beklemming en de spanning. Een sterk gevoel van vrijheid en liefde ontwaakt in mij.

Kleuren en beelden van landschappen die ik als kind heb gezien, taferelen uit sprookjesrijkdom van mijn jeugdjaren keren plots terug. De drang om al die schoonheid terug te brengen en door te geven dwingt me om keer op keer dat witte blad te beschilderen.

Soms spreken en zingen de kleuren voor mij en vormen zij hun eigen karakter. Hun warmte en intentie bereiken de diepste gevoelens van mijn ziel. Dan ben ik dankbaar voor die pure eenvoud en het vermogen om die te kunnen ervaren.

De natuur bezit een onuitputtelijke bron van schoonheid maar ook mensen en dieren vormen onderwerpen die ik graag vastleg. Portret van dieren en mensen schilder ik graag op aanvraag.


Ik koester de ogenblikken waarin ik mijn vreugde en liefde via mijn werk met anderen kan delen.


'NIEUWE UITDAGINGEN'



'EXPERIMENTEREN MET ACRYL'

Weer wat geëxperimenteerd met Acrylverf, en het ligt me ook wel goed.
Nieuwe uitdagingen, nieuwe inspiratie, utopische landschappen over de horizon,
met het pallet de verven mengen en samenvloeien op het witte doek.


SERA JANSSENS, 'FUSIONISTE'

Zo ontstond ook de liefde voor fotografie, die ik jaren later ook begon te bewerken, om de stille avonden te vergeten, daar mijn Echtgenoot, na een lange ziekteperiode is overleden.
Ik bewerk foto’s samen met mijn schilderijen, zo ontstaat het samensmelten die ik ‘FUSION’ noem!
Dit is weer een nieuwe tak van mijn leven!





NIEUWE WERKEN - 2021




NIEUWE WERKEN


‘Tijdens de ‘CORONA’-lockdown...’








Sinds 1996 reikt het Merksemse districtsbestuur jaarlijks de ereprijs ‘Grote Stroboer’ uit.
Die prijs wordt toegekend aan een verdienstelijke Merksemnaar of een Merksemse vereniging.

atv.be/nieuws/sera-janssens-ontvangt-ereprijs-grote-stroboer-2018

Media en Cultuur 17/09/2018 - 12:36

Sera Janssens ontvangt ereprijs ‘Grote Stroboer 2018'

De Rode Draad - Ereprijs ‘Grote Stroboer’ - Merksemse districtsbestuur - Merksemse Week van de Poëzie - Sera Janssens

Sinds 1996 reikt het Merksemse districtsbestuur jaarlijks de ereprijs ‘Grote Stroboer’ uit. Die prijs wordt toegekend aan een verdienstelijke Merksemnaar of een Merksemse vereniging. Het districtscollege besliste om de prijs dit jaar toe te kennen aan kunstenares Sera Janssens.

Sera Janssens is geen onbekende in de Merksemse culturele wereld. Ze maakt onder andere aquarellen, foto’s en schilderijen met acrylverf. Ook aan de Merksemse Week van de Poëzie draagt Sera jaarlijks haar steentje bij.

Sera is bovendien de bezielster van ‘De Rode Draad’. Die tweejaarlijkse kunstroute leidt bezoekers langs de ateliers van een aantal Merksemse amateurkunstenaars. Het geeft de kunstenaars de kans om hun werk aan het grote publiek te tonen. Dat publiek krijgt dan weer een unieke inkijk in het creatieve proces van de deelnemers. Het project ging in 2002 van start met een twintigtal kunstenaars. Ondertussen groeide het uit tot een vaste waarde in Merksem: dit jaar is de kunstroute al aan haar negende editie toe. Er nemen maar liefst 150 kunstenaars deel. De Rode Draad vindt dit jaar plaats op 22 en 23 september. Alle info is te vinden op www.ccmerksem.be, klik hier voor de rechtstreekse link.

Sera Janssens zet zich al jaren in voor het goede doel. Zo is ze meter van Voluntas, een vzw die zich inzet voor personen met een beperking, waar ze regelmatig schilderworkshops geeft.

(Bericht : Stad Antwerpen)







'ARTIESTENWERVING: JONGE KUNSTENAARS'

GEZOCHT: Jonge kunstenaars uit Merksem

om hun eigen werk aan het grote publiek te tonen.

aquasera@telenet.be  -  0471 78 50 39




'KUNSTROUTE - DE RODE DRAAD - 2022 - MERKSEM.

DE TIENDE RODE DRAAD!



OPENING en AFSCHEID van de TIENDE en LAATSTE

'DE RODE DRAAD',

er waren meer dan 100 bezoekers:


VOORBEREIDENDE WERKZAAMHEDEN:
ZOALS HET OPSTELLEN VAN 'HET PARCOURS':
EN HET OPZETTEN VAN DE FOTOTENTOONSTELLING:


'DE RODE DRAAD 2020' is weggevallen wegens 'CORONA'



KUNSTROUTE - DE RODE DRAAD - 2018 - MERKSEM.



Teaser: 'DE RODE DRAAD - 2018 - Merksem'






KUNSTROUTE - DE RODE DRAAD - 2016 - MERKSEM.




Film: 'DE RODE DRAAD - 2016 - Merksem'




Teaser: 'DE RODE DRAAD - 2016 - Merksem'





Sera 'aquasera' Janssens wint met


DE RODE DRAAD - MERKSEM


de "CULTUURPRIJS 2015 van MERKSEM"













KUNSTROUTE - DE RODE DRAAD - 2014 - MERKSEM.





KUNSTROUTE - DE RODE DRAAD - 2012 - MERKSEM.




Kunsthappening 'DE RODE DRAAD 2010' te MERKSEM.



Mijn kleinzoon aan het werk in mijn atelier tijdens 'De Rode Draad':



Ook dit jaar kan het kunstminnend publiek weer terecht voor de vijfde editie, zowaar een eerste jubileum uitgave, van de kunstroute “De Rode Draad” dwars doorheen Merksem.
Dit evenement zal plaatsvinden op zaterdag en zondag 25 en 26 september 2010 van 10.00u – 18.00u en zal weer op de nodige belangstelling kunnen rekenen.

Sera Janssens, initiatiefneemster en aquarelliste, blikt terug: “Wat in juni 2002 begon als een kleinschalig project, een soort van Chambres d’amis, nl. “De Rode Draad” te Merksem, is vandaag uitgegroeid tot een heuse kunsthappening!
Alle Merksemse (amateur)kunstenaars, woonachtig of verbonden aan een atelier of kunstvereniging te Merksem, krijgen de gelegenheid om hun werk aan het grote publiek voor te stellen.
Zo trachten we kunstliefhebbers, zowel het publiek als deelnemende kunstenaars, op een drempelverlagende manier bijeen te brengen.
Nu zijn we reeds enkele jaren verder en vindt deze tweejaarlijkse kunstroute voor de vijfde maal plaats.
Zo zullen tal van rode linten, als symbool en herkenning voor “De Rode Draad” het straatbeeld doorheen Merksem weer opfleuren.”

Een 90-tal kunstenaars verspreid over meer dan 30 locaties, stellen hun meesterwerken tentoon vanuit hun eigen atelier, woning of andere locaties. Zulke grote projecten kunnen slechts gerealiseerd worden mede de steun van het district Merksem Stad Antwerpen en tal van andere cultuurpartners, zoals de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten, het Ontmoetingscentrum MerksemDok, Cultuurcentrum Kasteel Bouckenborgh, Kunstwerk(t) en Kunstgalerie OOSTKAAI 1 te Merksem.

Danny Erreweyaert, galeriehouder van Kunstgalerij OOSTKAAI 1 vertelt: “ In 2006 kwam ik en mijn echtgenote voor de eerste keer in contact met deze kunstroute als toeschouwers van op de zijlijn. Wij woonden toen in dezelfde straat als Sera en Jacky, haar echtgenoot.
Eind 2007 kregen wij de mogelijkheid een handelspand aan te kopen via AG Vespa, het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoed En Stadsprojecten van de Stad Antwerpen. Dit pand, een handelsgelijkvloers met bovenliggend een loftwoning, aan de kop van Het Groot Dok te Merksem, leek ons ideaal om een nieuwe droom, een nieuwe uitdaging in vervulling te laten gaan. Een socio-cultureel project als een kunstgalerie om een nieuwe tendens te brengen in de Merksemse wijk ’t Dokske, een wijk die reeds een grote historiek met zich meedraagt.
Al gauw vonden we mekaar opnieuw, naar de voorbereiding van de vorige editie in 2008, en werken we nu als medeorganisator aan dit kunstevenement!”

“Uiteraard is het de “kunst” om elke keer opnieuw mensen te boeien met nieuwe vormen van kunst en een zeer grote diversiteit aan disciplines zoals aquarel, acryl op doek, olieverf, grafiek, beeldhouwen, glas in lood, mozaïek, keramiek, poëzie, boeken en literatuur, (model)treinen, handwerk, enz. …
We kunnen er niet omheen … dagelijks worden we geconfronteerd met ons milieu en ook hier vonden wij het noodzakelijk als organisatoren een steentje bij te dragen.

Zo ontstond het idee om een aantal fietsen ter beschikking te stellen op een aantal locaties, om alzo het parcours/traject van deze kunstroute per fiets af te leggen.”

Zo konden wij rekenen op de steun van Fiets-Mo-Biel, een sociaalecologisch verantwoord initiatief voor mensen in moeilijke levensomstandigheden.
Fiets-Mo-Biel wil de mobiliteit van mensen met een laag inkomen bevorderen.
De fiets blijft het goedkoopste en handigste vervoersmiddel om overal in de stad te geraken en bovenal: Fietsen is gezond voor geest en lichaam!
Dagelijks worden zij geconfronteerd met de situatie dat mensen zich niet kunnen verplaatsen naar hun cursus, werk of andere afspraken omwille van de hoge kostprijs van het openbaar vervoer.
Op deze situatie willen zij een antwoord bieden en zijn gestart met een fietsatelier.
Een enthousiaste vrijwilligersploeg werkt dagelijks aan de uitbouw van dit project. Op zoek naar een goede tweedehands fiets met garantie voor uzelf, uw vriend of uw buur? Dan hebben wij zeker iets in de aanbieding voor u!
Door uw aankoop sponsort u tevens een fiets voor mensen die in armoede leven hier in Antwerpen.
Fietspanne, of gewoon een lekke band? Wij herstellen je fiets en je kan tijdens de duur van de herstelling een reservefiets meenemen!
Dus, ons project promoten in je omgeving en mond aan mondreclame is de beste methode.
Afdankertjes in uw garage, bij de vrienden of de buren, kom ze gerust afgeven in ons atelier. Alle onderdelen worden gerecycleerd om andere fietsen op te knappen.

Ons atelier bevindt zich in de
Twee Netenstraat 1, 2060 Antwerpen.

Wij zijn open op
dinsdag, woensdag en donderdag
van 09.00u tot 12.00u en
van 14.00u tot 16.00u.

Een telefoontje op voorhand is een aanrader.

Info en afspraken:

Jancole@skynet.be
GSM: 0473/25.64.20

Voor info vijfde editie De Rode Draad 2010:

Sera Janssens
Elf Novemberstraat 20
2170 Merksem
Tel: 03/646.01.38
GSM: 0473/76.45.68

Of mail naar
aquasera@telenet.be
of

mailto:agalerieoostkaai1@telenet.be
Danny Erreweyaert
Galerie OOSTKAAI 1,
2170 Merksem.






TENTOONSTELLINGEN.











MERKSEMSE SENIOR EN KUNST






Deze groepstentoonstelling gaat door
van 08 januari 2013 tot 29 maart 2013.




KERSTMARKT IN 'T KWADRAAT





AQUARELLEN IN HET PIZZARESTAURANT

'PIZZAPEPE'

Deze tentoonstelling is te bezichtigen van
1 tot 30 december 2012.







MERKSEMSE SENIOR EN KUNST:
'KUNST DOOR TWEE GENERATIES'

Inkomsthal Districtshuis MERKSEM
Burgemeester Jozef Nolfplein, 1
2170 MERKSEM.




KUNSTKRING KXK.

KASTEEL BOUCKENBORGH
Bredabaan 561
2170 MERKSEM.




ARTISTIEKE ONTMOETING - IKIM - DE ROTONDE.

GALERIJ RAVENHOF
OUD BROEK 2
2940 Stabroek.







Fo-Vi MIKPUNT - GALERIJ 'ATELJEE' - FORT MERKSEM.
Klik HIER voor 'Foto- Video-groep MIKPUNT'.



STABROEK.

'IKIM' nodigt U uit voor hun tentoonstelling in

'KASTEEL RAVENHOF':

aquarellen, olieverfschilderijen, beeldhouwwerken en houtsculptuur.

Ik neem deel met 10 aquarellen.



STABROEK.

Als lid van de kunstkring ‘IKIM’(*) stel ik 28 werken tentoon.

Deze aquarellen zijn te bekijken in het

Woon- en Zorgcentrum RVT Aalmoezenier Cuypers,
Torenseweg 1
2940 Stabroek.

De tentoonstelling loopt tot 15 maart 2011.


(*) 'IKIM': ‘Internationaal Kunstinitiatief Moretus’.
In 2010 vierde ‘IKIM’ zijn 25 jarig jubileum.

KUNST IN RUSTHUIS TE STABROEK.






Open Monumentendag Woensdrecht 11/09/2010.




Schildersmarkt in open lucht op 't Zuid - 2010
7 Jaar LAMBERMONTMARTRE.


Meer info:   http://www.lambermontmartre.be/




Kasteel RAVENHOF 2010.




VIDEO: Nieke De Groot





Kerstmarkt Deuzeld 2009.


Kunstkring KXK 2009.



Woensdrecht 2009.
















Make a Wish 2007.



'ROZENTUIN' - Rivierenhof 1998.




DUVELTJESSTRAND - DISTRICT MERKSEM 09/07/2011.




Meer informatie over 'DUVELTJESSTRAND 2011':
voor de brochure klik HIER.


VOORBEREIDING:
SCHILDEREN VAN HET STRANDPANEEL.




















DUVELTJESSTRAND - DISTRICT MERKSEM 18/07/2010.



















AQUAREL: LES IN BOUCKENBORGH.





TUSSENDOORTJES.

Eeuwig aandenken.

Raamdecoratie, ook in de winter.

Atelier.

Raamdecoratie.

Muur.

Poort.

Kamer.







E-mail: Sera Janssens






Lay-out: http://users.telenet.be/prik









2 opmerkingen:

  1. hoi tanteke,
    waw, wat een hoofding
    een blogje om ook te volgen
    <3
    groetjes
    cindy en co

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Sera,
    jouw onbegrenzde liefde voor de 'aquarelkunst', jouw gedrevenheid, jouw veelzijdigheid, jouw werklust, jouw medeleven met 'ieder levend wezen' blijkt overvloedig uit deze blog!
    Ik wens je veel succes en voldoening toe bij de creatie van al je kunstwerken!
    Groetjes,
    prik

    BeantwoordenVerwijderen